Metoda Marii Montessori to zwarty system pedagogiczny, obejmujący wszystkie sfery rozwoju człowieka w okresie jego wzrostu, a więc od narodzenia do wieku dojrzewania. To filozofia życia, postawa wobec świata, która cieszy się poparciem największych myślicieli. Montessori wyznacza szlak dobrych życiowych zwyczajów i poczucia odpowiedzialności. Ludzie skupieni wokół tego ruchu tworzą społeczność, mają poczucie przynależności. Montessori to szacunek, transparentność w kontaktach międzyludzkich, życie oparte na zasadach i prawdzie. To edukacja na całe życie. Montessori uczy dzieci myśleć za siebie, pomaga znaleźć i rozwijać ich wyjątkowe talenty i zdolności. W tym ożywiającym środowisku dzieci rozkwitają, w sposób trwały charakteryzują się pasją nauki, inspirowane do odkrywania stają się aktywnymi obywatelami dorosłego życia. Mają wielkie poczucie motywacji, niespotykane wprost w konwencjonalnym nauczaniu, pracują nie dlatego, ponieważ oczekują nagrody lub boją się kary, lecz dzięki wewnętrznemu przekonaniu, potrzebie, poczuciu honoru. Montessori oferuje bardzo szeroką wizję edukacji traktowaną, jako udzielenie pomocy ludzkiemu życiu. Opiera się na zasadach, które zakorzenione są w naturalnym rozwoju dzieci.

Na podejście Montessori składają się:

  • rozpoczęcie nauki od życia codziennego,
  • uczenie się poprzez działanie,
  • odpowiednio dobrany materiał dydaktyczny,
  • indywidualny poziom wymagań,
  • nauka samodzielności i wolności,
  • grupa różnowiekowa,
  • odpowiednio wyposażona sala.

Czytaj więcej: Skąd czerpiemy inspiracje / Nasze podejście 1

Aby zrozumieć sens Montessori należy wyobrazić sobie dziecko - dziewczynkę lub chłopca w wieku 18, 20 lat – kiedy będzie osobą dorosłą z ukształtowanym już systemem wartości, osobowością, charakterem i pomyśleć co trzeba zrobić w wieku 3, 6, 8, 10, 12, 16 lat by taką się stała. Co możemy zrobić, jakie dostarczyć doświadczenia, jakie stworzyć możliwości, co dać dziecku by mogło rozkwitnąć i stać się tym wszystkim, czym może? Montessori uczy dzieci poświęcania dużej uwagi światu- otaczającemu światu, uwagi uwalniającej potencjał dziecka, dzięki jego zmysłom. Z tak dużą dawką pewności siebie, wdrożone do realnego życia i zmotywowane do działania dzieci - uczniowie bez problemów wchodzą w tradycyjny system edukacji stając się zrównoważonymi emocjonalnie ludźmi. „Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi” - powie Janusz Korczak, „nauczyciel jest jak promień, który rozjaśnia i rozświetla drogę” - podsumuje Maria Montessori.

Druga ważna osobowość to Janusz Korczak (1878 – 1942) polski pedagog, publicysta, pisarz i lekarz żydowskiego pochodzenia. Korczak odznaczał się bardzo dobrym wyczuciem psychiki dziecięcej. Stworzył system wychowawczy, który oparł na głębokim przekonaniu, że kierując dziećmi z szacunkiem i zaufaniem, wzmacnia się ich samodzielność. Wychowanie jego było oparte na ukochaniu, porozumieniu się z dzieckiem, na zaufaniu i szacunku. W systemie wychowawczym Janusza Korczaka znajduje się wiele ciekawych rozwiązań w dziedzinie zaspokajania potrzeb emocjonalnych dzieci: potrzeby bliskości, ciepła oraz życzliwości. Jego rozwiązania pedagogiczne są aktualne po dziś dzień i stanowią cenne źródło inspiracji. Był on twórcą szeregu oryginalnych propozycji, które do dnia dzisiejszego nie straciły na aktualności.

Czytaj więcej: Skąd czerpiemy inspiracje / Nasze podejście 2

Dyplom Nauczyciela Montessori - Elżbieta Dominik

Obietnica Nauczyciela Montessori

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Nowe zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zmiana ustawień w popularnych przeglądarkach

Internet Explorer 9.0

Z menu przeglądarki (prawy górny róg): Narzędzia > Opcje Internetowe > Prywatność, przycisk Witryny. Suwakiem ustawiamy poziom, zmianę zatwierdzamy przyciskiem OK.

(Więcej na stronie o przeglądarce Internet Explorer)

Mozilla Firefox

Z menu przeglądarki: Narzędzia > Opcje > Prywatność. Uaktywnić pole Program Firefox: „będzie używał ustawień użytkownika”.
O ciasteczkach (cookies) decyduje zaklikanie – bądź nie – pozycji Akceptuj ciasteczka.
(Więcej na stronie o przeglądarce Mozilla Firefox)

Google Chrome

Trzeba kliknąć na menu (w prawym górnym rogu), zakładka Ustawienia > Pokaż ustawienia zaawansowane. W sekcji „Prywatność” trzeba kliknąć przycisk Ustawienia treści. W sekcji „Pliki cookie” można zmienić następujące ustawienia plików cookie:
Usuwanie plików cookie
Domyślne blokowanie plików cookie
Domyślne zezwalanie na pliki cookie
Domyślne zachowywanie plików cookie i danych stron do zamknięcia przeglądarki
Określanie wyjątków dla plików cookie z konkretnych witryn lub domen
(Więcej na stronie o przeglądarce Chrome)

Opera

Z menu przeglądarki: Narzędzie > Preferencje > Zaawansowane.
O ciasteczkach decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Ciasteczka.
(Więcej na stronie o przeglądarce Opera)

Safari

W menu rozwijanym Safari trzeba wybrać Preferencje i kliknąć ikonę Bezpieczeństwo. Tu wybiera się poziom bezpieczeństwa w obszarze ,,Akceptuj pliki cookie”.
(Więcej na stronie o przeglądarce Safari)