Kącik dla rodziców

Zamieszczamy bardzo ciekawy artykuł, jak pedagogika Montessori może stać się codziennościa w domu:

Autor artykułu: Dominika Wojtyniak

 

Montessori w domu – Jak pomóc dzieciom dbać o porządek w swoim pokoju

Dzieci od urodzenia do wieku ok. 4,5 lat są bardzo wrażliwe na porządek. Gdy nasz dom jest dobrze zorganizowany i uporządkowany, dzieci czują się w nim dobrze. Ich świat jest przewidywalny. Wiedzą, gdzie mogą znaleźć ważne dla nich rzeczy. Uczą się je odkładać na to samo miejsce.

Jak przygotować przewidywalne otoczenie? Jak sprawić, by dzieci dobrze się czuły w swoim pokoju i potrafiły utrzymać w nim porządek? Przede wszystkim zadbajmy o to, by ilość rzeczy w pokoju dziecka nie była zbyt duża. Starannie wybierajmy zabawki, książki i ubrania, które znajdą się w jego pokoju. Co jakiś czas warto zrobić przegląd i spakować te ubrania, które są już nieużywane – za małe, zniszczone bądź niepasujące do danej pory roku. To samo możemy robić z zabawkami – zmieniać co jakiś czas, zabierać te, które się już znudziły bądź są już nieadekwatne do wieku dziecka.

Urządzając pokój dziecięcy starajmy się, aby nie tylko był ładny, ale również sprzyjał rozwojowi samodzielności naszego dziecka. Będzie tak, jeśli zadbamy o to, żeby dziecko miało łatwy dostęp do wszystkich swoich rzeczy – także ubrań. Niska szafka z półkami, z możliwością zawieszenia nisko wieszaków z ubrankami, koszyczki na skarpetki, bieliznę i inne poskładane części garderoby pozwolą dziecku na samodzielność. Dziecko biorąc z nas przykład nauczy się segregować ubrania, składać je a z czasem również używać z wieszaków.

Zabawki warto trzymać posegregowane w koszyczkach bądź pudełkach, na niskich półkach, tak by były łatwo dostępne dla dziecka. Zrezygnujmy z kosza na zabawki – taki kosz jest niepraktyczny. Po pierwsze trudno jest w nim odnaleźć to, czego akurat potrzebujemy, po drugie nie zachęca do starannego odkładania zabawek na miejsce i dbania o nie, służy wręcz do wrzucania zabawek do środka, co często sprawia, że zabawki się niszczą.

Wprowadźmy zasadę, że po skończonej zabawie zabawki wracają na swoje miejsce. Zachęćmy do sprzątania własnym przykładem. Jeśli widzimy, że dziecko ma trudności ze sprzątaniem, pomóżmy mu w tym. Potem zastanówmy się, skąd biorą się te trudności. Może sto klocków dla naszego dziecka to w tej chwili za dużo do posprzątania? Może warto zmniejszyć ilość klocków dostępnych do zabawy?
Zasada, że lepiej mniej niż więcej zabawek nie tylko ułatwia dzieciom utrzymanie porządku, ale również wpływa na jakość zabawy. Dziecko nie jest przytłoczone możliwościami wyboru i może dłużej zająć się jedną zabawą, co sprzyja rozwojowi koncentracji.

Pomyślmy też o tym, co napisała Maria Montessori: „... w tych krajach, gdzie przemysł zabawkarski jest mniej rozwinięty, znajdziecie dzieci o całkiem innych upodobaniach. Są one również spokojniejsze, bardziej wrażliwe i szczęśliwsze. Biorą udział w zajęciach, które toczą się wokół nich. Bardziej przypominają zwyczajnych ludzi używając i posługując się tymi samymi rzeczami, co dorośli". aut.Dominika Wojtyniak

 

Montessori w domu – Domowe obowiązki

Siła rodziny płynie z poczucia przynależności do małej wspólnoty. To poczucie tworzy się poprzez wspólne podejmowanie odpowiedzialności za dom, jego wygląd i funkcjonowanie. Wiele razy, gdy chcemy coś zrobić w domu, odsyłamy dzieci mówiąc, żeby poszły się pobawić. Jednak często nasze dzieci mają wielką ochotę pracować z nami, pomagać nam.

Warto wykorzystać zapał dziecka do pracy w pozytywny i pełen miłości sposób.
Ale jak trzylatek może nam naprawdę pomóc? – często pytamy. Przecież po jego pomocy mamy więcej sprzątania. Lepiej, gdy zajmie się zabawą w innym miejscu.
Gdy odsyłamy dziecko do zabawy, tracimy okazję do kształtowania w nim poczucia przynależności i odpowiedzialności za rodzinę. Wyobraźmy sobie analogiczną sytuację w nowej pracy, do której idziemy z entuzjazmem, a w której nasz szef głaszcze nas po głowie i mówi: „Jestem zajęty. Zajmij się sobą. Zawołam cię na obiad. Pamiętaj, żeby mi nie przeszkadzać." To oczywiście absurdalna sytuacja, ale pozwala nam wczuć się w sytuację dziecka i zrozumieć, co wtedy ono czuje.

Poniżej zamieszczam listę zadań, którym może sprostać odpowiednio dwu-, trzy-, cztero-, pięcio- i sześciolatek. Zadania z listy się kumulują. To znaczy, że dziecko trzyletnie może wykonywać zadania odpowiednie dla dwu-i trzylatka. Ponadto, listę należy traktować jedynie jako sugestię i punkt wyjścia do stworzenia własnej, dla swojego dziecka. Dzięki niej możemy inaczej spojrzeć na możliwości małych dzieci w pomaganiu nam w codziennych pracach domowych.

 

Pamiętajmy o tym, żeby nigdy nie wyręczać dziecka w zadaniu, które ono samo potrafi wykonać.


Zadania dla dwulatka

• Zbieranie zabawek i odkładanie ich na miejsce.
• Odkładanie książek i czasopism na półkę.
• Zamiatanie.
• Układanie serwetek i sztućców na stole.
• Zbieranie upuszczonych przez siebie podczas posiłków kawałków jedzenia.
• Wybór śniadania spośród dwóch propozycji.
• Sprzątanie swojego miejsca przy stole.
• Trening czystości.
• Mycie zębów, mycie rąk i czesanie włosów.
• Rozbieranie się.
• Wycieranie rozlanych przez siebie płynów.
• Wyjmowanie z torebek zakupów spożywczych i odkładanie ich na półkę lub stół w kuchni.

 

Zadania dla trzylatka i czterolatka

• Nakrywanie do stołu.
• Odkładanie na miejsce produktów spożywczych.
• Pomoc przy układaniu listy zakupów spożywczych i przy zakupach.
• Czyszczenie i polerowanie butów.
• Karmienie domowego zwierzęcia według określonego harmonogramu.
• Podlewanie roślin domowych.
• Pomoc przy pracach na podwórku i w ogrodzie.
• Ścielenie łóżek.
• Odkurzanie.
• Pomoc przy zmywaniu i wkładaniu naczyń do zmywarki.
• Ścieranie kurzu z mebli.
• Smarowanie masłem kanapek.
• Przygotowanie płatków śniadaniowych z mlekiem na zimno.
• Pomoc przy przygotowywaniu talerzy z jedzeniem do rodzinnego obiadu.
• Przygotowywanie prostych deserów (galaretka, jogurt).
• Wyjmowanie listów ze skrzynki (o ile jest dla dziecka dostępna).
• Składanie wypranych rzeczy.
• Polerowanie srebra, mosiądzu i samochodu.
• Temperowanie ołówków.

 

Zadania dla pięciolatka

• Pomoc w planowaniu posiłków i zakupów spożywczych.
• Robienie sobie kanapek i prostego śniadania. Sprzątanie po sobie.
• Nalewanie sobie napoju.
• Nakrywanie do obiadu.
• Darcie liści sałaty do sałatki.
• Odmierzanie i wsypywanie/wlewanie składników według przepisu.
• Ścielenie łóżka i sprzątanie pokoju.
• Ubieranie się i wybieranie sobie stroju.
• Szorowanie zlewu, toalety i wanny.
• Czyszczenie luster i okien.
• Segregowanie ubrań do prania.
• Poprawne odbieranie telefonu i wybieranie numeru.
• Porządkowanie podwórka.
• Płacenie przy drobnych zakupach.
• Pomoc przy czyszczeniu samochodu.
• Wynoszenie śmieci.
• Pomoc przy podejmowaniu rodzinnych decyzji w sprawie wspólnego spędzania wolnego czasu.
• Nauka wiązania sznurowadeł.
• Karmienie domowych zwierząt i czyszczenie ich klatek/legowisk.

 

Zadania dla sześciolatka

• Wybieranie ubrania odpowiednio do pogody.
• Trzepanie dywanów.
• Podlewanie roślin i kwiatów.
• Obieranie warzyw.
• Gotowanie prostego posiłku (tost, jajko na twardo).
• Przygotowanie sobie drugiego śniadania do szkoły.
• Odwieszanie swoich ubrań do szafy.
• Zbieranie drewna do kominka.
• Grabienie liści i pielenie chwastów.
• Wyprowadzanie psa na spacer.
• Wiązanie sobie butów.
• Opatrzenie drobnych skaleczeń i zadrapań.
• Utrzymywanie w czystości kosza na śmieci.
• Porządkowanie i czyszczenie szuflady na sztućce.

 

Lista zadań jest opracowaniem fragmentu listy zamieszczonej w artykule Maren Schmidt „Home responsibilities" opublikowanym w miesięczniku Tomorrow's Child (Vol.19, No. 1), The Montessori Foundation. Maren Schmidt (wieloletni dyplomowany nauczyciel Montessori (AMI), założyciel szkoły Montessori w USA oraz autorka książki „Understanding Montessori – A Guide for Parents" (Zrozumieć Montessori – Przewodnik dla rodziców). Zamieszczoną listę wykorzystywała przez 25 lat w swojej praktyce z dziećmi.
 
 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Nowe zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zmiana ustawień w popularnych przeglądarkach

Internet Explorer 9.0

Z menu przeglądarki (prawy górny róg): Narzędzia > Opcje Internetowe > Prywatność, przycisk Witryny. Suwakiem ustawiamy poziom, zmianę zatwierdzamy przyciskiem OK.

(Więcej na stronie o przeglądarce Internet Explorer)

Mozilla Firefox

Z menu przeglądarki: Narzędzia > Opcje > Prywatność. Uaktywnić pole Program Firefox: „będzie używał ustawień użytkownika”.
O ciasteczkach (cookies) decyduje zaklikanie – bądź nie – pozycji Akceptuj ciasteczka.
(Więcej na stronie o przeglądarce Mozilla Firefox)

Google Chrome

Trzeba kliknąć na menu (w prawym górnym rogu), zakładka Ustawienia > Pokaż ustawienia zaawansowane. W sekcji „Prywatność” trzeba kliknąć przycisk Ustawienia treści. W sekcji „Pliki cookie” można zmienić następujące ustawienia plików cookie:
Usuwanie plików cookie
Domyślne blokowanie plików cookie
Domyślne zezwalanie na pliki cookie
Domyślne zachowywanie plików cookie i danych stron do zamknięcia przeglądarki
Określanie wyjątków dla plików cookie z konkretnych witryn lub domen
(Więcej na stronie o przeglądarce Chrome)

Opera

Z menu przeglądarki: Narzędzie > Preferencje > Zaawansowane.
O ciasteczkach decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Ciasteczka.
(Więcej na stronie o przeglądarce Opera)

Safari

W menu rozwijanym Safari trzeba wybrać Preferencje i kliknąć ikonę Bezpieczeństwo. Tu wybiera się poziom bezpieczeństwa w obszarze ,,Akceptuj pliki cookie”.
(Więcej na stronie o przeglądarce Safari)