Blog Ogródek Marysieńki

W czasie letnich zajęć w przedszkolu, pewnego razu dzieci poczuły emocje, jakie towrzyszą kibicom i graczom podczas ważnych meczów i wydarzeń kulturalnych. Mieliśmy okazję kibicować, w zaciszu przedszkola, polskiej drużynie siatkarskiej podczas Ligi Mistrzów. Był to mecz Polska - Stany Zjednoczone. 

Zaczęliśmy od spotkania w kręgu i rozmowy na temat tego, czy ktoś był na meczu piłki nożnej, siatkowej lub innej dyscypliny sportowej. Co to znaczy kibicować czy zagrzewać do walki? Kiedy lepiej się gra drużynie, czy wtedy, kiedy każdy na trybunach jest poważny, czy radosny i pełen energii?

 

We share our passions with children. Ms Marta is talking with the kids about a voleyball match. Where is the first team and where is the second, where is the coach and refereer: first referee and line judges. What do the teams play with and how many players play at the same time on each side.

Children had an opportunity to experience what it feels like to be at a voleyball game. The emotions were real and children cheered the the Polish team with all their enthusiasm and energy. 

 Bialo-czerwoni

Dzielimy się naszymi pasjami z dziećmi.

 

1 sierpnia 2015 r. przypada 71. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego 

 

31.08.2015 wybraliśy się na wycieczkę na ulicę Zielną 39, gdzie mieści się ten pierwszy w Warszawie wysokościowiec. Następnie udaliśmy się do Parku Dreszera, gdzie znajduje się Pomnik Powstańców Mokotowa. Widzieliśmy również tablicę przy ulicy Puławskiej poświęconą sanitariuszkom walczącym i służącym w czasie Powstania Warszawskiego. 

Zapraszamy również do odwiedzenia strony Instytutu Pamięci Narodowej poświęconej Danucie Siedzikównej pseudonim "Inka": 

www.inka.ipn.gov.pl

 

Przedstawiamy kilka ciekawych, a wręcz bardzo interesujących faktów dotyczących tego budynku PAST-y: 

 

Budynek PAST-y był pierwszym wysokościowcem w Warszawie.

W roku 1914, tuż przed wybuchem I wojny światowej, liczba telefonów w Warszawie sięgała 33 tysięcy.

Warszawska stacja telefoniczna przed I wojną światową znacznie przewyższała pod względem technicznym stacje w Berlinie, Paryżu i Londynie.

PAST to skrót od nazwy polsko-szwedzkiego towarzystwa "Polska Akcyjna Spółka Telefoniczna", od którego budynek wziął swoją zwyczajową nazwę. 

W czasie II wojny światowej budynek PAST-y należał do obiektów strategicznych na obszarze Śródmieścia Północnego.

 

1. sierpnia 1944r. był dniem wybuchu  Powstania Warszawskiego. Utrata PAST-y przez Niemców mogła spowodować poważne zakłócenia w komunikacji między jednostkami stacjonującymi w Warszawie, dlatego budynek stanowił silny punkt oporu. Niemcy wyposażeni w broń maszynową z wysokich pięter ostrzeliwali ostrzeliwali powstańców i mieszkańców Warszawy. W nocy, korzystając z ochrony czołgów przedostających się z Ogrodu Saskiego, uzupełniano zapasy żywności, broni i amunicji. 

 

W nocy z 19 na 20 sierpnia 1944 roku oddziały batalionu AK "Kiliński" pod dowództwem rotmistrza Henryka Roycewicza, przy udziale powstańców z innych oddziałów Armii Krajowe, rozpoczęły kolejne natarcie na PAST-ę. Kilka wcześniejszych prób zdobycia budynku (podejmowanych od 2 sierpnia) zakończyło się fiaskiem. Na podstawie wskazówek jednego z pracowników telefonów wykonano podkop do piwnic budynku.

 

Natarcie rozpoczęto o godzinie 2:30 w nocy z soboty na niedzielę przez wyłomy zrobione w  bocznych ścianach. Przy pomocy motopompy wlano na pierwsze piętro gmachu 1000 litrów mieszanki ropy i benzyny. Rozpoczęła się walka o każdy pokój, każde pomieszczenie. Gmach zaczął płonąć. Po jakimś czasie ostrzał Niemców z górnych pięter osłabł. Kierujący natarciem spostrzegł kilki Niemców uciekających w kierunku Ogrodu Saskiego. Wzięty do niewoli uciekinier powiedział, że Niemcy przedostali się złazem do podziemi i tam się ukrywają. Walki przeniosły się do piwnic. Niemcy, zaatakowani granatami i miotaczami ognia, poddali się. Do niewoli wzięto 115 jeńców. Zdobycie PAST-y kosztowało życie 58 powstańców 

 

20 sierpnia 1944 roku "Zbych Prawdzic" Zbigniew Dębski wywiesił na szczycie budynku PAST-y biało-czerwoną flagę. Do końca powstania budynek pozostał w polskich rękach.

Powstańcy z batalionu Kiliński na barykadzie na ul. Zielnej obserwują płonący gmach PAST-y 

 

20 sierpnia 1944 roku. Powstańcy z batalionu "Kiliński" obserwują płonący gmach PASTy z barykady na ulicy Zielnej

 

Budynek w 2000r.został przekazany Fundacji Polskiego Państwa Podziemnego. Fundację powołał Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej, którego siedziba mieści się w gmachu PAST-y. 

 

 

 

Zródło: ulotka informacyjna Instytutu Pamięci NArodowej.

Za oknami upał i słońce a my zapraszamy dla ochłody do obejrzenia relacji z wizyty w straży sprzed upałów.

 

straz 2014 2

 To już nie pierwszy raz, kiedy gościmy w jednostce straży pożarnej. Równie serdecznie co ostatnim razem zostaliśmy powitani przez strażaków. Jeden z nich zaprosił nas na obejrzenie całej jednostki. Dzieci zaczęły zwiedzanie od rozmowy i odwiedzin na garażu, gdzie parkują wozy strażackie. Tym razem widzieliśmy szczególny wóz - wóz łączności dowodzenia. Straż pożarna korzysta z niego, gdy trzeba skoordynować działanie kilku wozów, podczas dużej akcji, gdzie działa wiele ekip strażackich. 

Oglądaliśmy również wyposażenie wozu strażackiego: węże, nożyce do rozcinania samochodów, poduszkę, która się może napompować i asekurować osobę, która skacze. Dzieci chętnie rozmawiały na temat zadań strażaków. Każda taka wizyta jest okazją do przypomnienia sobie zasad bezpieczeństwa, co to jest pożar i jak się wtedy zachowujemy. 

 

 

 

straz 3

 Dzieci wsiadały do wozu strażackiego, gdzie były butle z tlenem. Każdy mógł przymierzyć hełm strażacki a nawet cały nomex - czyli strój strażacki, który jest odporny na płomienie i umożliwia wejście do płonącego obiektu.

straz 2014

 

Bardzo lubimy odwiedzać Jednostkę Ratunkowo-Gaśniczą nr 3 i zawsze wycieczka do straży jest wspaniałym elementem dnia w przedszkolu. 

Do następnego razu!

 

 

B9n5SqeTTFwp0SjO-pYgdfV1zx9uP0UlWdGxK8AFqpI4jD4aXGA1juTeZISPjeasOGABzP9Ge05wX H-OcFDAMKJF5oSbF3EnYOACf5cYYqTYJKfDQG90lilbKkccS9lcnYN-zkjDxrgJlQhX1UC5sS1MA1pvR-aHirf8RMG7XIQ

Z okazji Dnia Ojca w przedszkolu odbyło się prawdziwe święto. Dzieci przygotowywały się do tej uroczystości od dłuższego czasu.

Była to również okazja uroczystego podsumowania roku i zaprezentowania przez dzieci kolejnego już pokazu tanecznego. Dodatkowo Milo zagrał na gitarze utwór, którego nauczył się na zajęciach muzycznych.

Oto, co po kolei działo się w ten wyjątkowy dzień w przedszkolu.

·                                 Pokaz taneczny

·                                 Wystawa prac plastycznych przygotowanych przez dzieci z okazji Dnia Ojca

·                                 Wystawa konstrukcji zbudowanych przez dzieci oraz prezentacja ćwiczeń i materiału, z którym przedszkolaki pracowały w przedszkolu.

POKAZ TANECZNY

Był swoistym podsumowaniem zajęć tanecznych, które odbywają się u nas w przedszkolu. Na Boże Narodzenie dzieci występowały po raz pierwszy. Już oswojone z tańcami po raz kolejny zaprezentowały tym razem dwa nowe tańce, bardziej skomplikowane i wymagające od dzieci wprawy i lepszej koordynacji. Poradziły sobie doskonale przy tym świetnie się bawiąc.

WYSTAWA PRAC PLASTYCZNYCH

Były to prace przygotowane „dla taty” w różnej technice: kwiaty wyklejane z kawałków materiałów, kolorowane, wyklejane serca. 

 

This is how we celebrated the Father's Day...we organized a dance show, an art exhibition and the exhibition of various constructions made by children. This was a way to sum up the year's dancing classes and to start summer time activities.

The art works were prepared by the kids in different media including using various fabrics, glue, colour pencils. Children were encouraged to try their best while preparing the gifts for their dads. They were also very happy to show their parents and brothers and sister around and talk about what they did and what Montessori material they presented.

After dancing there was a time to hand out diplomas and sweet medals that kids really enjoyed and were very happy to show what they had learnt.

aTLQRqKVRhrNoSNq8pOtCbq1M8fOaOI5-KPeAae6A3k

Dzieci w żółto-zielonych strojach i pióropuszach występowały przed publicznością.

Children were in yeelow and green outfits that were accompanied by colourful plumes.

Pokaz taneczny

Na koniec pokazu wzbogaconego o piosenkę, którą dzieci chętnie zaśpiewały nastąpiło wręczenie dyplomów i słodkich medali. Wszyscy wspólnie cieszyli się z udanego występu jak i wspaniałej, radosnej atmosfery, która panowała w Ogródku.

dyplomy 2

 

dyplomy

WYSTAWA KONSTRUKCJI ORAZ ĆWICZEŃ I MATERIAŁU MONTESSORI

The Structures Exhibition together with the presentation of some educational and Montessori Material used by the children. 

Wystawa_cz1

Children built different structures from various blocks. Each child could use the one set of blocks, could build based on a card or from imagination. 

Wystawa ciągnęła się przez całą przestrzeń przedszkola: w trzech salach, na stolikach i dywanikach. Oto jedna z sal.

Każde z dzieci losowało zestaw klocków, z których będzie tworzyło swoje konstrukcje. Dzieci, które nie były usatysfakcjonowane wynikiem losowania wrzucały swoje losy do nowej puli i losowały ponownie. Każdy przedszkolak mógł wykorzystać cały zestaw. Oto typy klocków:

1.     Klocki ++

11899

2.     Klocki na napy

13293-0

3.     Drewniana Łamigłówka

skladanka logiczna

4.     Drewniane klocki z łącznikami w kształcie płotków Fantazja

klocki fantazja

5.     Drewniane klocki z łącznikami w kształcie rureczek

images 1

6.     Słomki konstrukcyjne

10243-0

7.     Sześciokątne klocki konstrukcyjne

 

 

8.     Klocki CLICS

klocki-clics-safari-4

9.     Stuku-puku z gwoździkami

 

10.Klocki drewniane

 

11.Drewniana łamigłówka

 

12. Klocki LEGO DUPLO

61561

13. Klocki LEGO CLASSIC

5308454980

Wśród takiego bogactwa klocków różnego typu dzieci mogły układać według wzoru, co jest bardzo ważnym wprowadzeniem do pisania, kiedy dzieci mają odwzorowywać szlaczki oraz kształty liter. Mogły również zbudować coś według swojego pomysłu. Miały do dyspozycji cale zestawy i mogły pracować tyle czasu, ile miały ochotę.

Poza konstrukcjami z tak różnorodnych klocków dzieci przedstawiały rodzicom wybrane przez siebie ćwiczenia/materiał edukacyjny i Montessori. Znalazły się na dywanikach m.in. materiał językowy fonetyczny w kolorze różowym i trudniejszy w kolorze niebieskim, słowa-układanki, materiał sensoryczny.

 

Dzieci bardzo chętnie włączyły swoich rodziców i rodzeństwo w omawianie swoich prac, ćwiczeń i budowli. To był bardzo przyjemny czas w przedszkolu.

 

Dziękujemy również Milowi i jego Rodzicom za wspaniałe pożegnanie. Życzymy Ci wszystkiego najlepszego w szkole i cieszymy się, że będziesz z nami przez całe wakacje! Gratulujemy również koncertu gitarowego i dziękujemy za zagranie różnych utworów zarówno w ogródku jak i następnego dnia w przedszkolu.

Milo stwierdził, że gra na gitarze jest trudna, ale warto. Trzymamy kciuki za następne utwory. Podczas gry jest bardzo skupiony, w razie potrzeby potrafi nastroić gitarę. 

 

 

czy ryby spia w nocy1

Ostatnie spotkanie przyrodnicze było poświęcone rybom. Rozpoczęliśmy je od poznania pięknej ryby. Oglądaliśy ją i poznawaliśmysię jakie ma płetwy:

- płetwa grzbietowa,   

- płetwy brzuszne, płetwy zapobiegają przekręcaniu się ryby na boki

- płetwa ogonowa, dzięki niej ryba może skręcać

 

czy ryby spia w nocy2

Dzieci oglądały różne ryby - najpierw konkrety na dywaniku, później prawdziwe rybki w małym akwarium. Był tam również ślimak, który pod koniec wyłonił się z muszli.

Pod mikroskopem przedszkolaki obserwowały łuskę. Każdy podchodził do stolika i badał w powiększeniu tę charakterystyczną część ryby.

 

Podzieliliśmy się również na dwie drużyny, których zadaniem było jak najszybsze złowienie rybek magnetyczną wędką. Na koniec przeliczyliśmy rybki złapane przez każdą a ekip.

 

Zanim się pożegnaliśmy powróciliśmy do tytułowego pytania naszych zajęć, a mianowicie: Czy ryby śpią w nocy? Zdania były podzielone. Niektórzy myśleli, że śpią inni, że nie. Okazało się, że ryby nie mają powiek, więc nie mogą zamknąć oczu, ale śpią w nocy leciutko się poruszając, aby woda nie przestała przepływać przez ich skrzela. 

 

 

dzien dziecka 2015 sm

 

Dzisiaj obchodziliśmy w przedszkolu Międzynarodowy Dzień Dziecka. Jak na przedszkole Montessori przystało włożyliśmy w ten czas wiele serca i pracy małych rączek.

Wspólnie z dziećmi zorganizowaliśmy prawdziwą restaurację, w której podany został przepyszny deser lodowy. Dzieci od początku do końca pracowały w grupkach, aby później wspólnie cieszyć się z efektów. Aranżowały kwiaty, nakrywały do stołów, odrywały szypułki z truskawek, kroiły je. Nakładały owoce, łamały czekoladę i dekorowały desery lodowe. Asystowały przy przygotowaniu popcornu.

Wg Marii Montessori aranżowanie kwiatów jest szczególnym zajęciem, ponieważ służy pięknu. Jest to coś, co dzieci dają własnemu otoczeniu od siebie.

 

Today we celebrated the International Children’s Day. In a Montessori environment the best way for a great time is lots of heart and work of many little hands.

Together with kids we organized a real restaurant serving a delicious and beautiful ice-cream desert with forest fruit, strawberries, pieces of chocolate and biscuits.

Children prepared everything from the scratch: from arranging flowers in vases (one for each table), cutting strawberries or breaking chocolate bars into pieces. They worked in teams. In addition we also prepared popcorn and packed it into the kids’ lunchboxes.

According to dr Maria Montessori making flower composition is a special activity because it serves beauty. This work is a gift from children to their surrounding.

dzien dziecka 2015 3

Jedna z drużyn rozdziela popcorn do śniadaniówek.

One of the teams is portioning out popcorn.

dzien dziecka 2015 1

Dekorowanie lodów.

 Decorating ice-cream deserts.

 

dzien dziecka 2015 2

Wszyscy czekamy...smacznego!

Let's wait...and have a nice meal!

dzien dziecka 2015 4 sm

 

W ogródku odbył się konkurs plastyczny, którego tematem było: "Jak spędziłbyś swój wymarzony dzień dziecka?"

Powstały naprawdę ciekawe prace. Emilek był nad Wisłą z bratem i rodzicami. Była tam też góra, kotek i myszka. Był wodospad i namiot oraz ognisko.

Michaś narysował schronisko górskie, skaliste góry i wodospad, a także ognisko. Spędziłby ten dzień z rodziną.

Emilka narysowała SMYK, gwiazdy, które chciałaby obserwować.

Kuba spędziłby ten czas na plaży. Jego praca przedstawiała jeszcze domek.

Helenka narysowała uśmiechniętego chłopca, kotka, słoneczko. Chciałaby spotkać w tym dniu kolegę. 

Ciekawe, że praktycznie wszystkie dzieci narysowały naturę - jako tło dla spędzenia wspaniałego dnia.Dla wszystkich chętnych do wzięcia udziału w konkursie były upominki, które umiliły czas spędzony w ogródku. To był bardzo ciekawy dzień. Praca nad przygotowaniem deseru tak się dzieciom podobała, że z pewnością to jeszcze powtórzymy.

 

In the garden we organized an art. Competition on “How would you spend your best Children’s Day”. The participants drew really interesting drawings. What is interesting all drawings included spending time in nature: at the river bank, in the moutains, by a fire place together with family. Everyone willing to take part in this activity was bestowed with a small gift. In one moment lots of bubbles filled the air around the kids. 

 

 

 

PW Na skrzydlach czasu 1

W zeszłym tygodniu w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej odbyła się wystawa "Na skrzydłach czasu - Ludzie i konstrukcje lotnicze Politechniki Warszawskiej". Uczelnia ta ma swoje szczególne miejsce w życiu przedszkola, ponieważ braliśmy już kilka razy udział w "Dniach Politechniki" jak i oglądaliśmy wystawę najlepszych dyplomów magisterskich na Wydziale Architektury. Tym razem dzieci mogły oglądać szybowce i motoszybowce a także samolot znajdujący się na Placu Politechniki. Przedszkolaki miały również okazję porozmawiać z autorami tych maszyn, jak i zadawać pytania, a nawet spróbować swoich sił w kierowaniu szybowcem w symulatorach lotu.

 

PW Na skrzydlach czasu 2

Oto pierwszy szybowiec zbudowany przez uczelnię.

 

PW Na skrzydlach czasu 3

SAMONIT - PW - 141

"Lekki samolot obserwacyjny o dużej długotrwałości lotu (do 20 h), wyposażonym w stabilizowane kamery optyczne i termowizyjne, o masie startowej w zakresie od 60 do 90 kg. Został zaprojektowany tak, aby mógł przewozić na pokładzie mini lub piko radar klasy SAR (do 20 kg masy własnej). " (info. z tablicy informacyjnej dot. samolotu).

PW Na skrzydlach czasu 4

Oto najlżejszy szybowiec.

 

PW Na skrzydlach czasu 5

Nasza grupa jak zwykle spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem zarówno studentów jak i profesorów.

 

PW Na skrzydlach czasu 7

 

 

 

PW Na skrzydlach czasu 8sm

RDW-5R

"Latająca replika samolotu RWD-5 z 1931r., zaprojektowanego i zbudowanego w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych (DWL) w Warszawie. Jego projektantami byli Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura i Jerzy Drzwiecki. Samolot RWD-5 był pierwszą konstrukcja zespołu konstrukcyjnego RWD powstałą w nowej firmie (DWL) na Okęciu po zawiązaniu Spółki z o.o. na gruncie warsztatów Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej.

 Na zmodyfikowanej wersji samolotu oznaczonej RWD-5bis, Stanisław Skarżyński w dniu 8 maja 1933r. dokonał przelotu nad Atlantykiem.

Samolot dwumiejscowy konstrukcji mieszanej - kratownica kadłuba stalowa, płat wolnonośny nie dzielony konstrukcji drewnianej, podobnie stateczniki. Całość częściowo kryta sklejką, częściowo płótnem; kadłub w części silnikowej pokryty blachą duralową. Podwozie klasyczne z owiewkami.

Miejsca w kabinie tandem, podwójny układ sterowania, tablica przyrządów tylko z przodu. Śmigło dwupłatowe drewniane.

 

Rozpiętość: 10,20m

Długość: 7,25m

Ciężar własny: 550kg

Ciężar całkowity: 750kg

Prędkość maksymalna: 170km/h

Prędkość przelotowa: 150km/h

Wznoszenie: 3,5m/s

Zasięg: 750km"

(info z tablicy dotyczącej samolotu)

PW Na skrzydlach czasu 9

 Nasz najmłodszy przedszkolak bada jeden z szybowców.

PW Na skrzydlach czasu 10sm

 Studenci bardzo chętnie zaprosili wszystkie chętne dzieci na przelot w symulatorze. Kilkorgu z przedszkolaków udało się nawet bezawaryjnie wylądować!

PW Na skrzydlach czasu 11sm

Dzieci mogły się poczuć jak prawdziwi piloci.

 

 

Jajko czy kura 1 1

Ostatnio odbyło się kolejne spotkanie z Panią Anią, z cyklu zajęć przyrodniczych. Tym razem zastanawialiśmy się, co było najpierw: jajko czy kura? Dzieci oglądały wiele konkretów, dzięki którym łatwiej było zrozumieć, jak w jajku rozwija się pisklę. Rozpoczęliśmy od pierwszego jajka, gdzie było widać żółtko i białko; później pojawiały się naczynia krionośne, oczy, dziób, pazurki i piórka. Dziób i pazurki potrzebne są pisklęciu, aby rozbić skorupkę w momencie wyklucia. 

 

Dzieci dowiedziały się również, że kości ptaków są puste w środku, aby umożliwić im wznoszenie się w powietrze.

Oglądaliśmy zdjęcia sowy i flaminga i ich zdjęcia rentgenowskie. 

 

Jajko czy kura 2

Różne ptaki mają różne dzioby w zależności od tego, jakim pożywieniem się żywią.

Jajko czy kura 3

 

21 jaj, a z ostatniego wykluwa się kurczaczek!

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Nowe zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zmiana ustawień w popularnych przeglądarkach

Internet Explorer 9.0

Z menu przeglądarki (prawy górny róg): Narzędzia > Opcje Internetowe > Prywatność, przycisk Witryny. Suwakiem ustawiamy poziom, zmianę zatwierdzamy przyciskiem OK.

(Więcej na stronie o przeglądarce Internet Explorer)

Mozilla Firefox

Z menu przeglądarki: Narzędzia > Opcje > Prywatność. Uaktywnić pole Program Firefox: „będzie używał ustawień użytkownika”.
O ciasteczkach (cookies) decyduje zaklikanie – bądź nie – pozycji Akceptuj ciasteczka.
(Więcej na stronie o przeglądarce Mozilla Firefox)

Google Chrome

Trzeba kliknąć na menu (w prawym górnym rogu), zakładka Ustawienia > Pokaż ustawienia zaawansowane. W sekcji „Prywatność” trzeba kliknąć przycisk Ustawienia treści. W sekcji „Pliki cookie” można zmienić następujące ustawienia plików cookie:
Usuwanie plików cookie
Domyślne blokowanie plików cookie
Domyślne zezwalanie na pliki cookie
Domyślne zachowywanie plików cookie i danych stron do zamknięcia przeglądarki
Określanie wyjątków dla plików cookie z konkretnych witryn lub domen
(Więcej na stronie o przeglądarce Chrome)

Opera

Z menu przeglądarki: Narzędzie > Preferencje > Zaawansowane.
O ciasteczkach decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Ciasteczka.
(Więcej na stronie o przeglądarce Opera)

Safari

W menu rozwijanym Safari trzeba wybrać Preferencje i kliknąć ikonę Bezpieczeństwo. Tu wybiera się poziom bezpieczeństwa w obszarze ,,Akceptuj pliki cookie”.
(Więcej na stronie o przeglądarce Safari)