Blog Ogródek Marysieńki

Dyplomy 2013 3

Wybraliśmy się dzisiaj na wycieczkę na Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej na ulicę Koszykową 55. Naszym celem było zobaczenie "Najciekawszych dyplomów magisterskich 2013".

 

DYPLOMY 2013 WAPW

Dzieci bardzo chętnie oglądały, a nawet dotykały (choć oczywiście delikatnie) makiet m.in. mostu pieszego, który oprócz tego, że umożliwia przemieszczanie się z jednego brzgu Wisły na drugi to łączy miasto wprowadząjąc funkcję muzeum. Milo dobrze zauważył miejsca, gdzie z dolnego poziomu kładki można było wejść na jej górny poziom. Niektóre prace obejmowały rewitalizację obiektów i nadanie im nowej funkcji.

 

Dyplomy 2013 4

 Projekt architektoniczny może obejmować obiekt nowopowstały lub łączyć już istniejące z nowoprojektowanym. Tak jest w przypadku pracy dyplomowej, której autorem jest arch. Jakub Reda, a jego praca obejmowała Centrum Co-workingu" przy ulicy Długiej w Warszawie. Dzieci interesowały się budynkiem przypominającym wstęgę, który tworzy zabudowę pieżejową tej śródmiejskiej ulicy.

 

 

Jednym z wyróżnionych projektów była praca naszej Pani Moniki. Dzieci szukały znajomych twarzy na planszach. Milo znalazł siebie, Oliwkę, Mayę a nawet Wojtka. Przedszkolaki były bardzo zaciekawione i mocno prężyły swoje szyje, aby dopatrzeć się czegoś ciekawego w wyżej zawieszonych planszach.

 

A teraz trochę bardziej formalnie i architektonicznie :)

 Praca Moniki Dominik została wykonana pod kierunkiem mgr. inż. arch. Stanisława Karłowskiego, a przedstawia przedszkole Montessori. Temat pracy teoretycznej, nieodłącznego elementu dyplomu magisterskiego na WAPW (Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej), który tłumaczy cały projekt oraz stanowi podbudowę teoretyczną rozwiązań architektonicznych, brzmiał: "Wpływ otoczenia na rozwój dziecka". We wprowadzeniu w/w eseju są przytoczone dwie myśli: "od momentu narodzin reagujemy na przestrzeń wokół nas" (Tina Selling - autorka książki "InGenius - A Crash Course on Creativity") oraz słowa Jana Pawła II: "troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka". Pokazuje to wielką odpowiedzielaność dorosłych w oferowaniu dzieciom przestrzeni wysokiej jakości. Autorka dyplomu mówi, że "architektura powinna odpowiadać na potrzeby swoich użytkowników bez względu na to, czy jest to półroczne dziecko, czy osoba dorosła." Za kluczowe uznaje "rozpoznanie owych potrzeb i wypracowanie rozwiązań, które w najlepszy i najpełniejszy sposób je realizują".

 

Dyplomy 2013 2

Gabryś ogląda zwierzątka, w tym wypadku łosia, na elewacji przedszkola. Filipek natomiast dobrze rozpoznał, że te zwierzęta żyją w lesie.

 

  

"Jeśli chcesz  uczynić dla dziecka coś dobrego, zapewnij mu takie otoczenie, w którym będzie mógł dotykać rzeczy, jak bardzo będzie chciał" - Buckminster Fuller

Pedagogika Montessori to nauka poprzez odkrywanie i doświadczenie. Maria Montessori mówi, że "ręka jest narzędziem inteligencji", zatem jest bezpośrednio powiązana z rozwojem całej osoby. Dlatego też architektura manifestująca takie podejście do rozwoju dziecka musi mu umożliwiać nieskrępowaną inteligentną aktywność. 

 

Poniżej podajemy fragment streszczenia projektu dyplomowego Moniki Dominik:

 

"Projekt Przedszkola Montessori na warszawskiej Białołęce stanowi syntezę architektoniczną zasad i czynników wpływających na kształtowane fizyczne otoczenie w ich bezpośredniej relacji do dzieci. Przy opracowaniu idei budynku rozważono, zarówno badania dotyczące istotnych elementów i atrybutów otoczenia fizycznego i ich wpływ na zachowanie i rozwój dzieci, fazy szczególnej wrażliwości dzieci w ujęciu pedagogiki Montessori, a także ich przełożenie na wymagania do architektury. Inspiracją do formy i bryły budynku oraz zagospodarowania terenu zielonego były: zatopienie sal w naturze, relacja wnętrza z zewnętrzem, archetypiczny kształt domu, przykłady architektury skandynawskiej oraz własne doświadczenia i obserwacje w pracy zmałymi dziećmi (...)

Elementem zwracającym uwagę oraz wpływającym na pierwsze wrażenie placówki jest elewacja frontowa, zaprojektowana jako "ściana leśna", której źródłem jest bardzo silne zainetersowanie dzieci światem przyrody. Zadanie elewacji jest złożone: ma zapraszać dzieci do przychodzenia do przedszkola, ułatwiać rodzicom rozstania, a nauczycieli wyposażyć w ciekawe narzędzie do pracy z najmłodszymi.

Projekt dopełnia zastosowanie drewna na elewacji oraz naturalnych materiałów w zagospodarowaniu terenu otwartego. Budynek ma odzwierciedlać szacunek do dziecka stanowiuący podstawę pedagogiki Montessori, a tym samym odpowiadać na potrzeby rozwojowe dzieci w wiueku od 16 miesięcy do 6 lat oraz stanowić intersujący element tkanki architektonicznej okolicy" (Źródło: M. Dominik, dyplom mgr "Wpływ otoczenia na rozwój dziecka. Przedszkole Montessori, Warszawa, Białołęka", Warszawa 2013)

 

  

 

OKLADKA DRUK

 

Dyplomy 2013 1

 Milo rozpoznawał dzieci na wizualizacjach, czyli obrazkach, które pokazują, jak będzie wyglądał budynek zarówno z zewnątrz jak i od wewnątrz.

  

Predagogika Montessori to przede wszystkim ogromny szacunek do dziecka. Jest on punktem wyjścia do wspierania najmłodszych w ich drodze do niezależności, do rozwoju ich potencjału. Budynek i jego otoczenie projektowane dla dzieci do 6 roku życia, które to Montessori uważa za najważniejsze lata, "kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności psychicznych" (M. Montessori), powinny być bardzo przemyślane i starannie zaaranżowane w oparciu o zasady pedagogiki Montessori. 

 

Te zasady w ujęciu architektury Montessori to:

  1. WOLNOŚĆ
  2. PIĘKNO - ARCHITEKTURA ESTETYCZNIE PIĘKNA
  3. STRUKTURA I PORZĄDEK - PRZEDMIOTY ODGRYWAJĄ KLUCZOWĄ ROLĘ
  4. PRZYRODA I RZECZYWISTOŚĆ - OGRÓD, "ZIELONA" ARCHITEKTURA
  5. OTOCZENIE SPOŁECZNE - "MIEJSCE DO ŻYCIA"
  6. OTOCZENIE INTELEKTUALNE 

Te zasady stały się wyznacznikiem decyzji projektowych w pracy dyplomowej arch. Moniki Dominik. Dzięki nim zaproponowana została przestrzeń umożliwiająca dzieciom rozwój, budowanie relacji, stawanie się niezależną jednostką, rozwijanie poczucia estetyki czy umiłowania natury i wszelkiego życia. 

Praca nad projektem dyplomowym rozpoczęła się od dzieci, a wizyta na Wydziale Architektury grupy przedszkolnej (z dużym prawdopodobieństwem najmłodszych gości wystawy) była punktem wieńczącym rozważania teoretyczne jak i projektowe nad przedszkolem Montessori. 

Pozwolę sobie zacytować słowa Marii Montessori, które są mi szczególnie bliskie: 

"Dziecko, które naprawdę pokochało swoje otoczenie i wszystkie żyjące stworzenia, które odkryło radość i entuzjazm w pracy, daje nam powód by mieć nadzieję ... na pokój w przyszłości".

 

 

 

Mamy nadzieję, że projekt będzie inspiracją dla przyszłych placówek oświatowych zarówno o profilu Montessori jak i innych, które chcą odpowiadać na potrzeby dzieci. 

 

Gabi urodziny Ziemia

"W dziecku leży los przyszłości" - Maria Montessori

“Within the child lies the fate of the future.” - Maria Montessori

Gabryś ma już za sobą pierwsze dwa lata życia, najważniejsze lata. Dziecko od chwili narodzin dąży do niezależności. Każda umiejętność od podnoszenia główki, przewracania się na plecy, raczkowania i wreszcze chodzenia jest dla niego wielkim osiągnięciem. 

Gabryś has just turned two. The first years of life are the most significant for the development. Each skill children learn has one aim - to become independent. Whether it is holding the head up, rolling over, crawling and walking, everything is a great achievement.

Gabi urodziny 2

Oglądaliśmy również album Gabrysia. Były tam odciski jego stóp, rączek, zdjęcia rodziny i bliskich.

Gabi wraz z mamą przygotował zaszyfrowane imiona dzieci. Szyfr o wdzięcznej nazwie "czekoladka" umożliwił nam odczytanie karteczek. Każda kryła w sobie imię przedszkolaka.

 

We watched Gabi's album with his little footprints and handprints and many pictures of his family and friends. Later we had decipher special cards. On each there was written a name of a preschooler. The code is called "chocolate".

Gabi urodziny 3

Nie zabrakło oczywiście tortu. Mniam!

Last but not least we had a cake! Yummy!

Gabi urodziny 1

Dzisiaj odbył się w naszym przedszkolu bal karnawałowy, którego motywem przewodnim były pojazdy. Znalazły się tam pojazdy uprzywilejowane jak radiowóz policyjny lub karetka czy wóz strażacki, jak również wspaniała hulajnoga a nawet pojazd kosmiczny! Dziękujemy Rodzicom i Dzieciom za przepiękne stroje!

Today was a special day, the carnival day! This year's theme was "Vehicles". There were emergency vehicles, such as: a fire engine, a police car, an ambulanse, the was a scooter too and a real space vehicle. We thank all Parents and Children for preparing the outfits. They were amazing!

 DSC0743

 

Prezentacja pojazdów. Każdy powiedział kilka słów o swoim stroju.

 We started with a presentation of the vehicles. Everyone could say something about his or her outfi.

 

 DSC0767

I am the pilot of the aeroplane, and I fly uuuuup and I fly down again! - zabawa w pilotów przy jednej z naszych ulubionych piosenek po angielsku.

 I am the pilot of the aeroplane, and I fly uuuuup and I fly down again! - every time we listen and sing this song we have so much fun. One of our favourite English songs.

 DSC0785

O nie, mała tchórzofretka potrzebuje opieki medycznej! Na szczęście jest Michaś i zawiezie ją na sygnale do szpitala.

 In case of an emergency Michaś is ready to act. He will take this ferret as fast as possible to the hospital

 

 DSC0800

Kuba prezentuje swój strój koparki. Nie mogło zabraknąć kasku i "łychy" do nabierania ziemi.

Kuba presents his digger outfit, a helmet is a must while working at a building site.

 DSC0821

Wojtek zaprosił wszystkich chętnych na przejażdżkę swoim radiowozem. Każdy mógł spróbować.

 For everyone willing it was possible to take a ride in Wojtek's police car. The wheels were turning!

 DSC0744

Milo był samolotem a Ludwik najprawdziwszym pojazdem kosmicznym.

 Milo was an aeroplane and Ludwik was a space vehicle.

 DSC0789

Emilka była hulajnogą. Miała różowy kask i czołówkę - żabkę.

 Emilka was a scooter. Had a pink helmet and a frog headlight.

 

Dziękujemy Rodzicom i Dzieciom za zaangazowanie i przygotowanie pięknych strojów. Oto jak bawiliśmy się rok temu, gdzie tematem było "W królestwie zwierząt": http://www.ogrodek-marysienki.pl/pl/blog-aktualnosci/item/9-bal-karnawalowy-w-krolestwie-zwierzat-carnival-ball-the-animal-kingdom

 a tak dwa lata temu odbył się bal karnawałowy "Dzieci świata": 

http://www.ogrodek-marysienki.pl/pl/blog-aktualnosci/item/41-dzieci-swiata-bal-karnawalowy-children-of-the-world-the-carnival-ball

 

This is how we spent last year's carnival ball with the theme of "The animal kingdom": http://www.ogrodek-marysienki.pl/pl/blog-aktualnosci/item/9-bal-karnawalowy-w-krolestwie-zwierzat-carnival-ball-the-animal-kingdom

 

and two years ago we had a great time with "Children of the world": http://www.ogrodek-marysienki.pl/pl/blog-aktualnosci/item/41-dzieci-swiata-bal-karnawalowy-children-of-the-world-the-carnival-ball

 

poniedziałek, 06 styczeń 2014 00:00

Mikołaj w przedszkolu / Santa visit at the preschool

Jak co roku w grudniu Mikołaj wyrusza w swoja daleką podróż, aby odwiedzić wszystkie dzieci na całym świecie. Oto jak wyglądała jego wizyta u nas!

 

Mikolaj 1

Dzieci podchodziły do Mikołaja nie raz, nie dwa, nawet nie trzy razy, ale wiele wiele razy, aby zebrać wszystkie swoje prezenty. Wśród nich były przybory plastyczne od pasteli olejnych, poprzez kredki bambino, farby, bloki rysunkowe, techniczne i kolorowe, naklejki, flamastry specjalnie przystosowane do małych rączek. To wszystko zmieściło się w kolorowych teczkach ze zwierzętami lub pojazdami. Dzieci były zachwycone!

 

Mikolaj 2

 

Mikolaj 3

 

Mikolaj 4

Merry Christmas2

Życzymy pięknych, radosnych i pełnych miłości Świąt Bożego Narodzenia w gronie najbliższych, a Nowy Rok niech będzie wyjątkowy.

Merry Christmas

Dzieciom i nie tylko życzymy również wspaniałych prezentów od Mikołaja.

W tym miesiącu świętowaliśmy urodziny Filipka oraz Jeremiego i Michałka. Oto fotorelacja z tych wspaniałych dni.

 

urodziny album

Zaczęliśmy od spotkania w kręgu, zapalenia świeczki i rozmowy z dziećmi o wyjątkowym dniu - jakim są czyjeś urodziny.

urodziny filip

Filipek przyniósł swój album z rodzinnymi zdjęciami i śpioszki a nawet buciki. Tort naszego miłośnika zwierząt był z zielonym krokodylem!

urodziny j m

Podczas wspólnego świętowania urodzin Jeremiego i Michałka każde z dzieci przyniosło ważne dla siebie rzeczy, książeczkę, zdjęcia a nawet chiński strój dla dzieci. Mama Michałka mówi po chińsku i przywiozła mu taki waciak. Było kilka zagadek związanych z tym ubrankiem. Dzieci szukały ciekawych guzików, smoka i uczyły się jak jest "dziękuję" po chińsku: 谢谢 [Xièxie.] (sycząco wbrzmiące: szie szie)

4

Wojtek zachęcał Jeremiego, aby wziął kulę ziemską w ręce. Jeremi okrążał zapaloną świecę symbolizującą Słońce trzy razy a Michał - cztery, po jednym okrążeniu za każdy rok życia.

chiny

Oto chiński waciak w pełnej okazałości.

chiny 2

Emilka pomogła zapiąć guziki zupełnie inaczej wyglądające niż w naszych swetrach .

2

Michałek i Jeremi byli bardzo zadowoleni ze swoich upominków.

 

3

Jeremi przyniósł swoją książeczkę o jeżu.

 

urodziny nakrywanie

Gabryś - nasz najmłodszy przedszkolak bardzo chętnie nakrył do stołu. Pomocą przy wskazywaniu miejsc na talerze i łyżeczki służył Wojtek.

tort

Świętowanie zakończyliśmy pysznym tortem i śpiewaniem: "Sto lat"!

 

środa, 02 październik 2013 00:00

Jesienne poszukiwania kasztanów / Chessnut Hunt

Szukanie kasztanów to wspaniała zabawa. Wybraliśmy się na często odwiedzane Pola Mokotowskie, aby znaleźć ich jak najwięcej.

chestnut hunt

 

W czasie jesiennych spacerów często bywamy na placu zabaw na Polach Mokotowskich. Każdy znajdzie coś dla siebie. Są tam: zjeżdżalnie, ścianki do wspinaczki, schodki, piaskownica czy huśtawki.

pola mok

Każda aktywność dzieci może pomagać im stawać się coraz bardziej niezależnymi i wzmacniać pewność siebie. Samodzielne wyjmowanie bidomu czy śniadaniówki z plecaka staje się dla dzieci coraz łatwiejsze i naturalne. Propozycja pikniku na górce zawsze spotyka się z głośnym "taaaaak"! Nic dziwnego: taka przestrzeń i okolica oferuje wiele możliwości.

pola mok 3

etnograrficzne

Spotkaliśmy się z panią etnograf, która nas bardzo życzliwie powitała. Pytała dzieci, czy wiedzą z czego robi się chleb. Po małej dyskusji na ten temat, Pani pokazała dzieciom „byśki”, czyli pieczywo obrzędowe w formie zwierzątek gospodarskich lub dzikich pieczone przed Świętami Bożego Narodzenia. Oglądaliśmy również Nowe latka – postać gospodarza lub pasterza otoczona ptaszkami lub innymi zwierzątkami. Miała ona przynosić szczęście w nowym roku. Z reguły ilość zwierzątek odpowiadała liczbie miesięcy w roku.

Dzieci zainteresowały się również niebiesko-czerwonymi okularami, przez które mogły oglądać prace Artura Turowskiego, wykonane w technice sitodruku o właściwościach 3D. Jest to część wystawy zatytułowanej „Around the Word”.

etnograrficzne 2

Ta wycieczka była również okazją do ćwiczenia nóżek. Takie spacery są bardzo wartościowe, ponieważ dzieci uczą się poruszania po mieście, zwracania uwagi na światła i samochody. Dodatkowo ulice kryją wiele ciekawych rzeczy. Tym razem widzieliśmy żurawia wciągającego duży ładunek na dach biblioteki przy ul. Mokotowskiej.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Nowe zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zmiana ustawień w popularnych przeglądarkach

Internet Explorer 9.0

Z menu przeglądarki (prawy górny róg): Narzędzia > Opcje Internetowe > Prywatność, przycisk Witryny. Suwakiem ustawiamy poziom, zmianę zatwierdzamy przyciskiem OK.

(Więcej na stronie o przeglądarce Internet Explorer)

Mozilla Firefox

Z menu przeglądarki: Narzędzia > Opcje > Prywatność. Uaktywnić pole Program Firefox: „będzie używał ustawień użytkownika”.
O ciasteczkach (cookies) decyduje zaklikanie – bądź nie – pozycji Akceptuj ciasteczka.
(Więcej na stronie o przeglądarce Mozilla Firefox)

Google Chrome

Trzeba kliknąć na menu (w prawym górnym rogu), zakładka Ustawienia > Pokaż ustawienia zaawansowane. W sekcji „Prywatność” trzeba kliknąć przycisk Ustawienia treści. W sekcji „Pliki cookie” można zmienić następujące ustawienia plików cookie:
Usuwanie plików cookie
Domyślne blokowanie plików cookie
Domyślne zezwalanie na pliki cookie
Domyślne zachowywanie plików cookie i danych stron do zamknięcia przeglądarki
Określanie wyjątków dla plików cookie z konkretnych witryn lub domen
(Więcej na stronie o przeglądarce Chrome)

Opera

Z menu przeglądarki: Narzędzie > Preferencje > Zaawansowane.
O ciasteczkach decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Ciasteczka.
(Więcej na stronie o przeglądarce Opera)

Safari

W menu rozwijanym Safari trzeba wybrać Preferencje i kliknąć ikonę Bezpieczeństwo. Tu wybiera się poziom bezpieczeństwa w obszarze ,,Akceptuj pliki cookie”.
(Więcej na stronie o przeglądarce Safari)