Blog Ogródek Marysieńki

Dzieci powoli wracają z letnich wojaży i często przywożą pamiątki, skarby natury i zdjęcia z wyjazdów. Ostatnie spotkanie w kręgu było okazją do dzielenia się wspomnieniami Mila i Emilki. Pierwszy z przedszkolaków wrócił z Chorwacji, gdzie są kamieniste plaże. Patrzyliśmy na mapę Europy, gdzie jest Polska a gdzie Chorwacja. Znaleźliśmy Chorwację i podsumowaliśmy, że oba kraje leżą na ym samym kontynencie. Milo pokazywał swoje znaleziska znad morza: muszle a nawet wojskowy pocisk. Przywiózł też pachnący rozmaryn oraz woreczek z lawendą. Z lawendy wytwarza się naturalny olejek lawendowy. Tego i innych ciekawostek mogliśmy się dowiedzieć z folderu, który Milo przywiózł. Dotyczył on festiwalu lawendowego organizowanego w jednej z chorwackich miejscowości.

Do naszych kart umiejętności dopisaliśmy, że Milo potrafi ciekawie opowiadać o wakacjach oraz nurkować.

Holiday memmories

It is time when children come back from their holiday trips and bring souvenirs and natural treasures from whereever they went. During circle time they have the opportunity to talk about their holidays and show their friends things they found or brought from that place. Last time Milo and Emilka shared with all of us their memories and souvenirs from Poland and Croatia. Milo went to this country famous of beaches covered with pebbles and where lavender festival takes place. He brought various sea shells, rosemary and lavender. Milo went diving in Croatia and did few "treasure hunts" at the beach. 

Emilka zaś wybrała się na wakacje nad Bałtyk jak i na kajaki. Przyniosła piasek, muszelki i kamienie. Pokazywała zdjęcia z delfinarium, kotiki, murenę, ryby koralowe. Była też na wydmach, gdzie po specjalnie wydzielonych trasach można spacerować. Próbowała swoich sił w jeździe quadem, a także w grze w minigolfa. Wśród jej wspomnień była też specjalna wyrzutnia rakiet oraz przeprawa kajakiem.

 

Emilka spent her holidays at the Baltic Sea and saw or even walked up the dunes. She also went kayaking and tried quads. She brought sea shells, pebbles and sand and even little ores of gold from the Indian village. She also saw a missile launcher and a dolphin house. She showed us pictures of seals called fur seal.

Porównywaliśmy muszelki Mila i Emilki, gdyż są z dwóch różnych mórz: Bałtyckiego i Adriatyckiego. 

Przyszła też do nas kartka od Ludwika, którą również przysłał z Chorwacji. Emilka i Milo także wysłali kartki do przedszkola. 

We could compare seashells from the Batic and Adriatic Sea. They were different both in shape and size.

We also got a postcard from Ludwik also from Croatia. Emilka and milo also sent us postcards.

Michaś to kolejny przedszkolak, który dzielił się z nami swoimi wakacyjnymi przygodami. Był w Toruniu i przyniósł różne widokówki przedstawiające miasto. Pierniczki toruńskie to bardzo znany przysmak i każdy mógł się poczęstować. Rysowaliśmy zabytki Torunia. Wybraliśmy tzw. Krzywą Wieżę. Słuchaliśmy i oglądaliśmy róznież Stare Miasto w Toruniu, różne baszty i ciekawe kamieniczki.

Julek z kolei dzielił się wspomnieniami z Sardynii. Przywiózł ze sobą piękne muszle, a nawet flagę tej włoskiej wyspy przedstawiającą czerwony krzyż i głowy Maurów. Poczęstował wszystkichciekawym chlebkiem.

Kuba opowiadał o jednej z greckic wysp a Staś o Portugalii oraz żeglowaniu. Filipek i dziewczynki: Aniela, Ala i Anastazjabyli u swoich dziadków.

Powrót z wakacji oraz pamiątki i "skarby" znalezione w czasie podróży i odpoczynku jest okazją dla dziecka do budowania wypowiedzi, uczenia się opowiadania o zdjeciach, obrazkach, dzielenia się swoimi wspomnieniami wakacyjnymi. Inne dzieci z jednej strony ćwiczą aktywne słuchanie, z drugiej zaś nawiązuję do rozmowy i róznież opowiadają o swoich wakacyjnych podróżach i tych bliższych i tych dalszych. 

 

Thursday, 13 August 2015 11:26

Urodzinowe wspomnienia / Birthday memmories

Dzisiaj świętowaliśmy urodziny aż trzech przedszkolaków. Adam kończył dzisiaj 4 lata a Emilka i Emil 6 lat. Każde urodziny to dzień pełen emocji. Spotkanie w kręgu rozpoczęliśmy rozmową o tym, jak dzieci się rozwijają od urodzenia. Jak wygląda niemowlę? Jak komunikuje się ze światem. Małe dziecko potrafi już chodzić. Natomiast dzieci w wieku naszych jubilatów opanowały wiele umiejętności, potrafią się ubrać, rozebrać, starsze potrafią czytać. Umieją nakryć do stołu, pomóc koledze czy koleżance. 

Każde urodziny to okazja, aby dostrzec, jak się rozwinęło i dorosło każde z dzieci. Dzisiaj świętowaliśmy w ogródku.

 

birthday in the garden sm

Spotkanie w kręgu i wręczanie prezentów, wśród których znalazły się modele samolotów do sklejenia wspólnie z rodzicami, była klepsydra wodna, książeczki z wierszami Juliana Tuwima,przemiły kotek czy biedronka-skarbonka albo ręcznie wykonana opaska z kwiatuszkiem chroniąca uszy przed zimnem.

 

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z urodzin!

birthday circle tima sm

Wspominamy również święto Julka, który również obchodził swoje czwarte urodziny. 

urodzinowe wspomnienia

Zapraszamy na fotorelację z wycieczki do Muzeum Techniki i Przemysłu w Warszawie, które mięsci się w Pałacu Kultury. 

 

This is our photo-report of the excursion to the Museum of Technology and Industry in Warsaw.

 Muzeum Techniki 4

Muzeum Techniki sm

 

Muzeum Tech 2

Muzeum Tech 3

W czasie letnich zajęć w przedszkolu, pewnego razu dzieci poczuły emocje, jakie towrzyszą kibicom i graczom podczas ważnych meczów i wydarzeń kulturalnych. Mieliśmy okazję kibicować, w zaciszu przedszkola, polskiej drużynie siatkarskiej podczas Ligi Mistrzów. Był to mecz Polska - Stany Zjednoczone. 

Zaczęliśmy od spotkania w kręgu i rozmowy na temat tego, czy ktoś był na meczu piłki nożnej, siatkowej lub innej dyscypliny sportowej. Co to znaczy kibicować czy zagrzewać do walki? Kiedy lepiej się gra drużynie, czy wtedy, kiedy każdy na trybunach jest poważny, czy radosny i pełen energii?

 

We share our passions with children. Ms Marta is talking with the kids about a voleyball match. Where is the first team and where is the second, where is the coach and refereer: first referee and line judges. What do the teams play with and how many players play at the same time on each side.

Children had an opportunity to experience what it feels like to be at a voleyball game. The emotions were real and children cheered the the Polish team with all their enthusiasm and energy. 

 Bialo-czerwoni

Dzielimy się naszymi pasjami z dziećmi.

 

1 sierpnia 2015 r. przypada 71. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego 

 

31.08.2015 wybraliśy się na wycieczkę na ulicę Zielną 39, gdzie mieści się ten pierwszy w Warszawie wysokościowiec. Następnie udaliśmy się do Parku Dreszera, gdzie znajduje się Pomnik Powstańców Mokotowa. Widzieliśmy również tablicę przy ulicy Puławskiej poświęconą sanitariuszkom walczącym i służącym w czasie Powstania Warszawskiego. 

Zapraszamy również do odwiedzenia strony Instytutu Pamięci Narodowej poświęconej Danucie Siedzikównej pseudonim "Inka": 

www.inka.ipn.gov.pl

 

Przedstawiamy kilka ciekawych, a wręcz bardzo interesujących faktów dotyczących tego budynku PAST-y: 

 

Budynek PAST-y był pierwszym wysokościowcem w Warszawie.

W roku 1914, tuż przed wybuchem I wojny światowej, liczba telefonów w Warszawie sięgała 33 tysięcy.

Warszawska stacja telefoniczna przed I wojną światową znacznie przewyższała pod względem technicznym stacje w Berlinie, Paryżu i Londynie.

PAST to skrót od nazwy polsko-szwedzkiego towarzystwa "Polska Akcyjna Spółka Telefoniczna", od którego budynek wziął swoją zwyczajową nazwę. 

W czasie II wojny światowej budynek PAST-y należał do obiektów strategicznych na obszarze Śródmieścia Północnego.

 

1. sierpnia 1944r. był dniem wybuchu  Powstania Warszawskiego. Utrata PAST-y przez Niemców mogła spowodować poważne zakłócenia w komunikacji między jednostkami stacjonującymi w Warszawie, dlatego budynek stanowił silny punkt oporu. Niemcy wyposażeni w broń maszynową z wysokich pięter ostrzeliwali ostrzeliwali powstańców i mieszkańców Warszawy. W nocy, korzystając z ochrony czołgów przedostających się z Ogrodu Saskiego, uzupełniano zapasy żywności, broni i amunicji. 

 

W nocy z 19 na 20 sierpnia 1944 roku oddziały batalionu AK "Kiliński" pod dowództwem rotmistrza Henryka Roycewicza, przy udziale powstańców z innych oddziałów Armii Krajowe, rozpoczęły kolejne natarcie na PAST-ę. Kilka wcześniejszych prób zdobycia budynku (podejmowanych od 2 sierpnia) zakończyło się fiaskiem. Na podstawie wskazówek jednego z pracowników telefonów wykonano podkop do piwnic budynku.

 

Natarcie rozpoczęto o godzinie 2:30 w nocy z soboty na niedzielę przez wyłomy zrobione w  bocznych ścianach. Przy pomocy motopompy wlano na pierwsze piętro gmachu 1000 litrów mieszanki ropy i benzyny. Rozpoczęła się walka o każdy pokój, każde pomieszczenie. Gmach zaczął płonąć. Po jakimś czasie ostrzał Niemców z górnych pięter osłabł. Kierujący natarciem spostrzegł kilki Niemców uciekających w kierunku Ogrodu Saskiego. Wzięty do niewoli uciekinier powiedział, że Niemcy przedostali się złazem do podziemi i tam się ukrywają. Walki przeniosły się do piwnic. Niemcy, zaatakowani granatami i miotaczami ognia, poddali się. Do niewoli wzięto 115 jeńców. Zdobycie PAST-y kosztowało życie 58 powstańców 

 

20 sierpnia 1944 roku "Zbych Prawdzic" Zbigniew Dębski wywiesił na szczycie budynku PAST-y biało-czerwoną flagę. Do końca powstania budynek pozostał w polskich rękach.

Powstańcy z batalionu Kiliński na barykadzie na ul. Zielnej obserwują płonący gmach PAST-y 

 

20 sierpnia 1944 roku. Powstańcy z batalionu "Kiliński" obserwują płonący gmach PASTy z barykady na ulicy Zielnej

 

Budynek w 2000r.został przekazany Fundacji Polskiego Państwa Podziemnego. Fundację powołał Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej, którego siedziba mieści się w gmachu PAST-y. 

 

 

 

Zródło: ulotka informacyjna Instytutu Pamięci NArodowej.

Za oknami upał i słońce a my zapraszamy dla ochłody do obejrzenia relacji z wizyty w straży sprzed upałów.

 

straz 2014 2

 To już nie pierwszy raz, kiedy gościmy w jednostce straży pożarnej. Równie serdecznie co ostatnim razem zostaliśmy powitani przez strażaków. Jeden z nich zaprosił nas na obejrzenie całej jednostki. Dzieci zaczęły zwiedzanie od rozmowy i odwiedzin na garażu, gdzie parkują wozy strażackie. Tym razem widzieliśmy szczególny wóz - wóz łączności dowodzenia. Straż pożarna korzysta z niego, gdy trzeba skoordynować działanie kilku wozów, podczas dużej akcji, gdzie działa wiele ekip strażackich. 

Oglądaliśmy również wyposażenie wozu strażackiego: węże, nożyce do rozcinania samochodów, poduszkę, która się może napompować i asekurować osobę, która skacze. Dzieci chętnie rozmawiały na temat zadań strażaków. Każda taka wizyta jest okazją do przypomnienia sobie zasad bezpieczeństwa, co to jest pożar i jak się wtedy zachowujemy. 

 

 

 

straz 3

 Dzieci wsiadały do wozu strażackiego, gdzie były butle z tlenem. Każdy mógł przymierzyć hełm strażacki a nawet cały nomex - czyli strój strażacki, który jest odporny na płomienie i umożliwia wejście do płonącego obiektu.

straz 2014

 

Bardzo lubimy odwiedzać Jednostkę Ratunkowo-Gaśniczą nr 3 i zawsze wycieczka do straży jest wspaniałym elementem dnia w przedszkolu. 

Do następnego razu!

 

 

B9n5SqeTTFwp0SjO-pYgdfV1zx9uP0UlWdGxK8AFqpI4jD4aXGA1juTeZISPjeasOGABzP9Ge05wX H-OcFDAMKJF5oSbF3EnYOACf5cYYqTYJKfDQG90lilbKkccS9lcnYN-zkjDxrgJlQhX1UC5sS1MA1pvR-aHirf8RMG7XIQ

Z okazji Dnia Ojca w przedszkolu odbyło się prawdziwe święto. Dzieci przygotowywały się do tej uroczystości od dłuższego czasu.

Była to również okazja uroczystego podsumowania roku i zaprezentowania przez dzieci kolejnego już pokazu tanecznego. Dodatkowo Milo zagrał na gitarze utwór, którego nauczył się na zajęciach muzycznych.

Oto, co po kolei działo się w ten wyjątkowy dzień w przedszkolu.

·                                 Pokaz taneczny

·                                 Wystawa prac plastycznych przygotowanych przez dzieci z okazji Dnia Ojca

·                                 Wystawa konstrukcji zbudowanych przez dzieci oraz prezentacja ćwiczeń i materiału, z którym przedszkolaki pracowały w przedszkolu.

POKAZ TANECZNY

Był swoistym podsumowaniem zajęć tanecznych, które odbywają się u nas w przedszkolu. Na Boże Narodzenie dzieci występowały po raz pierwszy. Już oswojone z tańcami po raz kolejny zaprezentowały tym razem dwa nowe tańce, bardziej skomplikowane i wymagające od dzieci wprawy i lepszej koordynacji. Poradziły sobie doskonale przy tym świetnie się bawiąc.

WYSTAWA PRAC PLASTYCZNYCH

Były to prace przygotowane „dla taty” w różnej technice: kwiaty wyklejane z kawałków materiałów, kolorowane, wyklejane serca. 

 

This is how we celebrated the Father's Day...we organized a dance show, an art exhibition and the exhibition of various constructions made by children. This was a way to sum up the year's dancing classes and to start summer time activities.

The art works were prepared by the kids in different media including using various fabrics, glue, colour pencils. Children were encouraged to try their best while preparing the gifts for their dads. They were also very happy to show their parents and brothers and sister around and talk about what they did and what Montessori material they presented.

After dancing there was a time to hand out diplomas and sweet medals that kids really enjoyed and were very happy to show what they had learnt.

aTLQRqKVRhrNoSNq8pOtCbq1M8fOaOI5-KPeAae6A3k

Dzieci w żółto-zielonych strojach i pióropuszach występowały przed publicznością.

Children were in yeelow and green outfits that were accompanied by colourful plumes.

Pokaz taneczny

Na koniec pokazu wzbogaconego o piosenkę, którą dzieci chętnie zaśpiewały nastąpiło wręczenie dyplomów i słodkich medali. Wszyscy wspólnie cieszyli się z udanego występu jak i wspaniałej, radosnej atmosfery, która panowała w Ogródku.

dyplomy 2

 

dyplomy

WYSTAWA KONSTRUKCJI ORAZ ĆWICZEŃ I MATERIAŁU MONTESSORI

The Structures Exhibition together with the presentation of some educational and Montessori Material used by the children. 

Wystawa_cz1

Children built different structures from various blocks. Each child could use the one set of blocks, could build based on a card or from imagination. 

Wystawa ciągnęła się przez całą przestrzeń przedszkola: w trzech salach, na stolikach i dywanikach. Oto jedna z sal.

Każde z dzieci losowało zestaw klocków, z których będzie tworzyło swoje konstrukcje. Dzieci, które nie były usatysfakcjonowane wynikiem losowania wrzucały swoje losy do nowej puli i losowały ponownie. Każdy przedszkolak mógł wykorzystać cały zestaw. Oto typy klocków:

1.     Klocki ++

11899

2.     Klocki na napy

13293-0

3.     Drewniana Łamigłówka

skladanka logiczna

4.     Drewniane klocki z łącznikami w kształcie płotków Fantazja

klocki fantazja

5.     Drewniane klocki z łącznikami w kształcie rureczek

images 1

6.     Słomki konstrukcyjne

10243-0

7.     Sześciokątne klocki konstrukcyjne

 

 

8.     Klocki CLICS

klocki-clics-safari-4

9.     Stuku-puku z gwoździkami

 

10.Klocki drewniane

 

11.Drewniana łamigłówka

 

12. Klocki LEGO DUPLO

61561

13. Klocki LEGO CLASSIC

5308454980

Wśród takiego bogactwa klocków różnego typu dzieci mogły układać według wzoru, co jest bardzo ważnym wprowadzeniem do pisania, kiedy dzieci mają odwzorowywać szlaczki oraz kształty liter. Mogły również zbudować coś według swojego pomysłu. Miały do dyspozycji cale zestawy i mogły pracować tyle czasu, ile miały ochotę.

Poza konstrukcjami z tak różnorodnych klocków dzieci przedstawiały rodzicom wybrane przez siebie ćwiczenia/materiał edukacyjny i Montessori. Znalazły się na dywanikach m.in. materiał językowy fonetyczny w kolorze różowym i trudniejszy w kolorze niebieskim, słowa-układanki, materiał sensoryczny.

 

Dzieci bardzo chętnie włączyły swoich rodziców i rodzeństwo w omawianie swoich prac, ćwiczeń i budowli. To był bardzo przyjemny czas w przedszkolu.

 

Dziękujemy również Milowi i jego Rodzicom za wspaniałe pożegnanie. Życzymy Ci wszystkiego najlepszego w szkole i cieszymy się, że będziesz z nami przez całe wakacje! Gratulujemy również koncertu gitarowego i dziękujemy za zagranie różnych utworów zarówno w ogródku jak i następnego dnia w przedszkolu.

Milo stwierdził, że gra na gitarze jest trudna, ale warto. Trzymamy kciuki za następne utwory. Podczas gry jest bardzo skupiony, w razie potrzeby potrafi nastroić gitarę. 

 

 

czy ryby spia w nocy1

Ostatnie spotkanie przyrodnicze było poświęcone rybom. Rozpoczęliśmy je od poznania pięknej ryby. Oglądaliśy ją i poznawaliśmysię jakie ma płetwy:

- płetwa grzbietowa,   

- płetwy brzuszne, płetwy zapobiegają przekręcaniu się ryby na boki

- płetwa ogonowa, dzięki niej ryba może skręcać

 

czy ryby spia w nocy2

Dzieci oglądały różne ryby - najpierw konkrety na dywaniku, później prawdziwe rybki w małym akwarium. Był tam również ślimak, który pod koniec wyłonił się z muszli.

Pod mikroskopem przedszkolaki obserwowały łuskę. Każdy podchodził do stolika i badał w powiększeniu tę charakterystyczną część ryby.

 

Podzieliliśmy się również na dwie drużyny, których zadaniem było jak najszybsze złowienie rybek magnetyczną wędką. Na koniec przeliczyliśmy rybki złapane przez każdą a ekip.

 

Zanim się pożegnaliśmy powróciliśmy do tytułowego pytania naszych zajęć, a mianowicie: Czy ryby śpią w nocy? Zdania były podzielone. Niektórzy myśleli, że śpią inni, że nie. Okazało się, że ryby nie mają powiek, więc nie mogą zamknąć oczu, ale śpią w nocy leciutko się poruszając, aby woda nie przestała przepływać przez ich skrzela. 

 

 

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understood